Flygverksamhet
Ambulansflygplan
KSA har upphandlat och äger sex ambulansflygplan av modellen Pilatus PC-24, tillverkade av det schweiziska företaget Pilatus Aircraft Ltd. Flygplanstypen används sedan 2019 som ambulansflygplan i Australien. Läs mer om PC-24 som ambulansflygplan här.
Ambulansflygplanets inredning är specialanpassad för transport med upp till tre samtidigt liggande patienter. I- och urlastning underlättas av en bred cargodörr och en elektrisk bårlyft. Kabinen kan snabbt anpassas utifrån olika typer av vårdbehov, exempelvis intensivvård, kuvös, ECMO eller transport av organ för transplantation och medföljande team.
Besättning
Av flyg- och patientsäkerhetsskäl bemannas flygplanen enligt multi-crew.
Svenskt Ambulansflyg har cirka 50 anställda piloter varav ett 10-tal har delade flygtjänst med administrativt ansvar.
Fakta
- Flygplanstyp: Pilatus PC-24
- Startsträcka 950 meter och landningssträcka 900 meter på en torr bana.
- Flyghöjd: 45 000 fot (15 000 höjdmeter), innebär ofta fritt luftrum och kortast möjliga flygsträcka.
- Marktryck kan hållas upp till 23 000 fot vilket bidrar till en lugn och stabil flygning med låg turbulens för bästa möjliga sjukvård ombord.
- Storlek: vingspann 17 meter, längd 17 meter, höjd 6 meter.
- Maxhastighet: 815 km/h
- Räckvidd: Exempelvis Göteborg – Reykjavik
Räckvidden kan vara avgörande för transplantationsteam vid hämtning av organ, men också för att flyga vid dåligt väder och det är stora avstånd till alternativ flygplats. - Bemanning: Två piloter och minst en erfaren och specialistutbildad IVA-/anestesisjuksköterska.
- Kabinen: Utrustad som en mindre intensivvårdssal som enkelt kan anpassas i olika konfigurationer. Exempelvis transporter av patienter med stabila tillstånd eller specialistteam för akuta tillstånd, exempelvis med kuvös, ECMO eller transport av organ för transplantation och medföljande specialistteam. Upp till tre samtidigt liggande patienter eller sju sittande passagerare med bagage.
- Hjälputrustning: elektrisk bårlyft och bred port för lastning av patient bidrar till hög patientsäkerhet och god arbetsmiljö med minskad risk för lyft- och klämskador.
- (CATII), tillstånd för dålig sikt. Siktvärde 300 meter horisontell sikt och 30 meter vertikal sikt vid flygplatser med motsvarande tillstånd. I Sverige fyra flygplatser: Malmö, Göteborg, Arlanda och Östersund. Normalt 550 meter horisontell sikt och 60 meter vertikal sikt.
Sidvind
PC-24 har certifiering från EASA för Crosswind.